Ako na zápis a predĺženie zápisu do Zoznamu hospodárskych subjektov
Do Zoznamu Úrad zapíše subjekty, ktoré predložia úplnú žiadosť
a zároveň preukážu splnenie zákonných podmienok účasti osobného postavenia
(t.j. bezúhonnosť, neexistencia nedoplatkov, oprávnenie dodávať tovar,
uskutočňovať stavebné práce alebo poskytovať službu, či hospodársky subjekt nie
je v reštrukturalizácii ani v likvidácii, nebol na jeho majetok
vyhlásený konkurz a nemá uložený zákaz účasti vo verejnom obstarávaní).
Náležitosti žiadosti
Žiadosť o zápis musí obsahovať:
·
obchodné meno
alebo názov žiadateľa;
·
adresu sídla,
miesto podnikania, resp. adresu pobytu;
·
predmet
činnosti;
·
právnu formu;
·
identifikačné
číslo organizácie, ak bolo pridelené;
·
identifikačné
údaje osoby, ktorá je štatutárnym orgánom alebo jeho členom, resp. prokuristom
alebo členom dozorného orgánu;
·
kontaktné
údaje;
·
identifikáciu
zdravotných poisťovní, v ktorých je subjekt vedený ako platiteľ
zdravotného poistenia;
·
súhlas
s registráciou na elektronickej platforme (informačného systému slúžiaceho
na zabezpečenie zadávania a evidenciu zákaziek a s tým súvisiacich
činností) a súhlas s jej obchodnými podmienkami, ak o túto
registráciu má hospodársky subjekt záujem;
·
dátum
a kvalifikovaný elektronický podpis alebo vlastnoručný podpis osoby
oprávnenej konať v mene hospodárskeho subjektu.
Náležitosti príloh
Prílohou žiadosti o zápis sú:
·
čestné
vyhlásenie, ktorým hospodársky subjekt potvrdzuje, že mu nebol uložený zákaz
účasti vo verejnom obstarávaní (toto vyhlásenie v prípade elektronického
podania nie je potrebné prikladať, nakoľko je obsiahnuté priamo vo formulári);
·
údaje
potrebné na vyžiadanie výpisu z registra trestov alebo výpis
z registra trestov štatutárneho orgánu alebo jeho členov, členov dozorného
orgánu a prokuristu, ak sú občanmi Slovenskej republiky (nie starší ako
tri mesiace); alebo
·
výpis
z registra trestov zahraničných fyzických osôb (výpis z krajiny
pôvodu, resp. krajiny obvyklého pobytu). Výpis musí byť opatrený úradným
prekladom a pečiatkou prekladateľa. Originál výpisu alebo úradne osvedčená
kópia nesmie byť staršia ako tri mesiace.
Žiadosť spolu s prílohami sa podáva listinne alebo elektronicky
prostredníctvom ústredného portálu verejnej správy („ÚPVS“), resp. kombinovane.
Elektronicky podaná žiadosť musí byť opatrená kvalifikovaným elektronickým
podpisom.
Prílohy, ktoré v origináli neexistujú v elektronickej podobe,
sa Úradu doručujú v listinnej podobe alebo elektronicky po vykonaní
zaručenej konverzie dokumentu transformáciou do novovzniknutého elektronického
dokumentu so zachovaním právnych účinkov pôvodného dokumentu a jeho
použiteľnosti na právne úkony.
Podanie v praxi
Na účely odoslania, prijatia, potvrdenia odoslania
a potvrdenia prijatia elektronického dokumentu podpísaného zaručeným
elektronickým podpisom Úrad využíva portál slovensko.sk, pričom prihlásenie do
schránky a využitie služieb ÚPVS si vyžaduje prihlásenie prostredníctvom
e-ID karty.
Hospodársky subjekt ďalej preukazuje splnenie podmienok, že:
(i)
nemá
evidované nedoplatky na poistnom na sociálne poistenie a zdravotná
poisťovňa voči nemu neeviduje pohľadávky po splatnosti;
(ii)
nemá
evidované daňové nedoplatky voči daňovému úradu a colnému úradu;
(iii)
nebol na jeho
majetok vyhlásený konkurz, nie je v reštrukturalizácii, nie je
v likvidácii, ani nebolo proti nemu zastavené konkurzné konanie pre
nedostatok majetku alebo zrušený konkurz pre nedostatok majetku;
(iv) je oprávnený dodávať tovar, uskutočňovať stavebné
práce alebo poskytovať službu.
Poznámka: V dôsledku účinnosti zákona č. 177/2018 Z.z. o niektorých
opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných
systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti
byrokracii) je proces podania žiadosti po administratívnej stránke zjednodušený
a vyššie uvedené podmienky (i) až (iv) nie je potrebné zdokladovať priložením
(i) potvrdenia zdravotnej poisťovne a Sociálnej poisťovne; (ii) potvrdenia
miestne príslušného daňového a colného úradu; (iii) potvrdenia príslušného
súdu; (iv) dokladu o oprávnení dodávať tovar, uskutočňovať stavebné práce
alebo poskytovať službu, ktorý zodpovedá predmetu zákazky, nakoľko Úrad, resp.
verejný obstarávateľ je povinný a oprávnený si tieto údaje sám získať
z dostupných zdrojov a databáz verejnej správy.
Praktické skúsenosti a najčastejšie nedostatky žiadosti
·
Úrad vyzýva
hospodárske subjekty na doplnenie alebo opravu nesprávnych údajov
v žiadostiach, ktoré obsahujú formálne nedostatky, čo predlžuje proces
zapisovania do Zoznamu. Najčastejšie
nedostatky žiadostí o zápis alebo predĺženie zápisu do Zoznamu, na ktoré je potrebné si dať pozor,
sú: nesprávne uvedené údaje – napr. obchodné meno alebo názov žiadateľa,
predmety podnikania, IČO sa nezhoduje s údajmi uvedenými vo výpise
z obchodného či živnostenského registra (resp. IČO úplne absentuje);
·
chýbajúce
meno, priezvisko a podpis štatutárneho orgánu alebo jeho členov
hospodárskeho subjektu a odtlačok úradnej pečiatky, resp. nečitateľne
vypísané meno;
·
priložené
výpisy z registra trestov sú staršie ako tri mesiace;
·
predkladané
fotokópie nie sú úradne osvedčené.
Užitočné informácie
Sídlo mimo SR: Ak hospodársky subjekt má sídlo, miesto podnikania alebo obvyklý pobyt mimo územia Slovenskej republiky a tento štát nevydáva niektoré z dokladov potrebných na preukázanie skutočností uvedených v bode (i)-(iv), možno ich nahradiť čestným vyhlásením podľa predpisov platných v danom štáte (ak právo toho štátu neupravuje inštitút čestného vyhlásenia, možno ho nahradiť vyhlásením urobeným pred súdom, správnym orgánom, notárom, inou odbornou alebo obchodnou inštitúciou podľa predpisov platných v tom štáte).
Rovnocenný zápis v rámci EÚ: Ak už hospodársky subjekt disponuje rovnocenným
zápisom vydaným príslušným orgánom iného členského štátu Európskej únie (resp.
štátu, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom
priestore), ktorým hospodársky subjekt preukazuje splnenie podmienok účasti vo
verejnom obstarávaní, verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ rovnocenný zápis
uzná. V tom prípade je takýto zápis prílohou žiadosti o Zápis.
Správny poplatok: Spolu s podaním Žiadosti je potrebné uhradiť
aj správny poplatok za tento úkon vo výške 66,- EUR, v prípade elektronickej
formy podania žiadosti je poplatok vo výške 33,- EUR. Ak je elektronické
podanie kombinované, a teda sa niektoré z príloh doručujú Úradu
v listinnej podobe, znížená sadzba správneho poplatku sa neuplatňuje.
Správny poplatok možno uhradiť viacerými spôsobmi:
1.
prostredníctvom
Potvrdenia o úhrade správneho poplatku (eKolok), zakúpeného na pobočke Slovenskej
pošty, a. s.;
2.
prostredníctvom
integrovaného samoobslužného miesta (kiosku);
3.
prostredníctvom
webovej aplikácie eKolok;
4.
prostredníctvom
mobilnej aplikácie;
5.
prevodom na
účet;
6.
poštovou
poukážkou.
Praktické urýchlenie podania
V záujme urýchlenia vybavenia žiadosti odporúčame uhradiť správny poplatok vopred a naskenované potvrdenie o úhrade
správneho poplatku doložiť ako prílohu
žiadosti (spôsobom uvedeným v bode 1-3 aj bez vopred vytvoreného
platobného predpisu) – to platí najmä pri podaní žiadosti v listinnej
forme. V opačnom prípade Úrad zašle žiadateľovi výzvu na úhradu správneho
poplatku spolu s platobným predpisom.
Platnosť
zápisu: Zápis do Zoznamu sa
vykonáva s platnosťou na tri roky, pričom zápis je možné predĺžiť na
základe žiadosti v lehote najskôr 60 dní pred uplynutím platnosti zápisu,
najneskôr však 30 dní pred uplynutím platnosti zápisu v Zozname, a to
prostredníctvom osobitného formulára s obdobnými náležitosťami ako
v prípade prvozápisu.